رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

شامپانزه ها بیشتر راست دست هستند تا چپ دست!(دانستنی های حیوانات)

بدن انسان‌ها معمولا به طور قرینه عمل نمی‌کند تا بتواند از عهده برخی فعالیت‌های پیجیده به خوبی بربیاید. اما تنها انسان نیست که یک‌سو برتر است. شامپانزه‌ها هم اغلب راست‌دست هستند، درست مانند انسان‌ها.

بهنوش خرم‌روز:‌ شما بیشتر از دست راست خود استفاده می‌کنید یا از دست چپ؟ اصلا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چپ‌برتری یا راست‌برتری به چه دردی می‌خورد و چرا بدن ما مانند ظاهر قرینه‌ای که دارد،‌ به طور قرینه عمل نمی‌کند؟ و آیا این ویژگی مختص ما انسان‌ها است یا موجودات دیگری هم پیدا می‌شوند که چپ‌دست و یا راست‌دست باشند؟

در حقیقت بیشتر انسان‌ها راست‌دست هستند و آمارها نشان می‌دهند که در بین زنان،‌ چپ‌دستی کمتر از مردان دیده می‌شود. یک‌سو برتری انسان ناشی از عدم تقارن مغزی است که در واقع برای انجام فعالیت‌های پیچیده با استفاده متفاوت از دو سوی بدن، مثلا از دو دست، به کار می‌آید.

به گزارش دیسکاوری، محققین اسپانیایی با بررسی ۱۱۴ شامپانزه در دو مرکز اسپانیا و زامبیا نشان داده‌اند که انسان تنها موجودی نیست که یک‌سو برتر است. آن‌ها برای مطالعه خود، غذای شامپانزه‌ها را درون تیوب‌ می‌گذاشتند و سپس به تماشا می‌نشستند تا ببینند شامپانزه برای برداشتن غذا از درون تیوب ترجیح می‌دهد از کدام دستش استفاده کند،‌ یا این که انگشتان کدام دست را برای رسیدن به غذا به کار می‌برد یا با کدام دست از ابزار استفاده می‌کند.

به گفته این محققین، میمون‌ها هم مانند انسان‌ها اغلب تمایل دارند از دست راست خود استفاده کنند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که شامپانزه‌های ماده بیشتر از نرها راست‌دست هستند. در انسان‌ها هم نسبت مشابهی در زنان و مردان دیده شده است.

این محققین بر این باورند که این یافته، نشان می‌دهد عوامل زیستی، ژنتیکی و هورمونی مشترکی وجود دارند که عملکرد مغزی ما را  شکل می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد