رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

سبزیجات ویژه کاهش وزن (دانستنی های گیاهی)

کارشناس مسوول تغذیه استان یزد گفت: در روند جوانه زدن میزان ویتامین‌ها و پروتئین‌ها افزایش می‌یابد و در عین حال میزان انرژی و کربوهیدرات موجود در آنها کاهش می یابد که این نکته می تواند برای کسانی که به کاهش وزن فکر می کنند جالب باشد.
یوسف نقیایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا – منطقه یزد، بیان کرد: جوانه‌ها به طور کلی در گروه سبزیجات قرار می‌گیرند اما ترکیبات بسیار بهتر و بیشتری نسبت به این گروه دارند و معمول‌ترین جوانه‌های موجود جوانه گندم، عدس و ماش می‌باشد.

وی اضافه کرد: در فرایند جوانه زنی این محصولات تغییرات بسیار و در عین حال مفید بر روی دانه‌ها صورت می گیرد که موجب غنی‌تر شدن مواد مغذی موجود در آن می شود که حاوی ترکیباتی از قبیل ویتامین‌های B6و B12 ، ویتامین C ، ویتامین E و نیز مواد معدنی می‌باشد.
این کارشناس تغذیه افزود: ویتامین B12 معمولا در گیاهان دیده نمی شود اما به دلیل تغییرات در جوانه زدن این ویتامین در جوانه ها موجود است.
وی اذعان کرد: ویتامین E موجود در جوانه ها نقش موثری در حفظ و سلامت پوست و پیشگیری یا کندی روندی پیری سلوها دارد. همچنین ویتامین C بسته به نوع جوانه متفاوت بوده اما نسبت به میزان آن در دانه افزایش می‌یابد.
نقیایی ادامه داد: جوانه ها همچنین حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم ‌می‌باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار مهم و پیشگیری کننده از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌ها نقش داشته باشد. همچنین منیزیم موجود در جوانه‌ها می‌تواند در کارکرد صحیح عضلات موثر باشد.
وی تصریح کرد: در جوانه زدن میزان آنزیم‌های موجود افزایش می‌یابد که این امر موجب راحت‌تر شدن هضم جوانه‌ها می شود.
وی درخصوص خواص جوانه عدس تاکید کرد: این جوانه حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری بوده که این نوع اسیدهای آمینه موجب رشد بهتر به خصوص در کودکان اطفال می‌شود در عین حال اسیدهای چرب ضروری رینولنیک و رینولئیک در جوانه عدس وجود دارد که موجب رشد سلولهای مغزی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در جوانه عدس میزان فیبر محلول قابل توجهی وجود دارد که منجر به کاهش کلسترول، کاهش فشارخون و یا قندخون می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد