رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

راه های مفید برای رها شدن از سردرد (دانستنی های پرشکی)

طبق یک برآورد، یک نفر از هر ۲۵ نفر بزرگسال و همین میزان نوجوان تعداد روزهایشان که سردرد دارند و ندارند با هم برابر است. بسیاری از آنهایی که تجربه طولانی مدت سردرد دارند دقیقاً می دانند که چه چیز درد آنها را تحریک می کند و احتمال ایجاد سردرد را افزایش می دهد و سعی می کنند از بروز آن پیشگیری کنند…

ممکن است از خوردن برخی موادغذایی خاص خودداری کنند، ممکن است یوگا کار کنند تا استرس کارشان را از بین ببرند، اگر نسبت به عطرهای خاص حساس باشند، از دوستان و اعضای خانواده تقاضا می کنند که کمتر از آن عطرها استفاده کنند. و اکنون محققان دریافته اند که سلامت عمومی بدن نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.

در یک تحقیق سردرد با سبک زندگی ناسالم در نوجوانان مرتبط دانسته شد. محققان در نروژ به دنبال رابطه بین سه عامل در نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۸ سال بودند: سیگار کشیدن، وزن زیاد و ورزش کم. آنها دریافتند که هرکدام از این عوامل احتمال بروز مکرر سردرد را (تا ۳۰ درصد) افزایش می دهند. نوجوانانی که هر سه این مشکلات را داشتند سه برابر بیشتر از نوجوانانی که هیچیک از از این عوامل را نداشتند، دچار سردرد می شدند. هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم نتایج این تحقیق را نمی توانیم به افراد بزرگسال هم تعمیم دهیم. بنابراین هم بزرگسالان و هم نوجوانان می توانند از طرق زیر سردردهای خود را تسکین دهند:

ورزش بیشتر: ۳۰ دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری یا سایر فعالیت های جسمی ملایم، سه مرتبه در هفته برای کنترل سردرد کافی است. اینکه ورزش کردن واقعاً چطور به از بین بردن سردرد کمک می کند کاملاً مشخص نیست. ممکن است به این دلیل باشد که ورزش استرس را که یکی از عوامل مهم ایجاد سردرد است، کاهش می دهد. در یک تحقیق که در کشور ترکیه انجام گرفت، استفاده از تردمیل یا ورزش های ایروبیک (هوازی) دیگر، موجب ایجاد سردردهای میگرنی کمتری شد و محققان تصور می کردند که به خاطر  افزایش اندورفین با ورزش که با درد مقابله می کند می باشد. علاوه بر این، ایجاد تناسب اندام، سلامت فرد را افزایش داده و مشکلات مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی-عروقی که بنا بر تحقیقات با سردرد در ارتباط هستند را کاهش می دهد.

کاهش وزن: در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت، مشخص شد که تقریباً ۴ درصد از شرکت کننده هایی که وزن سالم داشتند، ۸/۵ درصد از آنهایی که اضافه وزن داشتند، ۶/۱۳ دصد از افراد چاق و ۷/۲۰ درصد از آنهایی که به طرز خطرناکی چاق بودند (آنها که BMI بالای ۳۰، ۳۵ و بالاتر دارند) سردرهای میگرنی –۱۰ تا ۱۴ روز در ماه—را گزارش کردند. هرچه BMI شرکت کننده ها بالاتر باشد، میزان سردردهای شدید گزارش شده نیز بیشتر بوده است. شواهد نشان داده است که کم کردن وزن به کاهش سردردها کمک میکند. تحقیقات نشان داد که افراد چاق که تحت جراحی های لاغری قرار گرفتند، پس از کاهش وزن سردردهای کمتری را تجربه کردند. اما چه میزان کاهش وزن کمک می کند؟ پاسخ این سوال هنوز کاملاً مشخص نیست.

تنظیم خواب: حتی یک ساعت کمتر یا بیشتر از حد نرمال خوابیدن می تواند موجب سردرد شود. توصیه عمومی ۸ ساعت خواب است و متخصصین می گویند تنظیم این ۸ ساعت برای افرادیکه دچار سردرد می شوند می تواند بسیار مفید واقع شود. در یک تحقیق که روی زن های میگرنی انجام شد، مشخص گردید که پس از تنظیم آن ۸ ساعت توسط افراد، شرکت کننده ها کمتر دچار سردرد شدند و سردردهایی که برایشان اتفاق می افتاد هم قابل تحمل تر بوده است.


:رژیم غذایی برخی موادغذایی خاص در بعضی افراد برای سردرد محرک تر هستند. الکل و شکلات نمونه هایی از آنها هستند  اما بدترین آنها قهوه است—بااینکه کافئین به از بین بردن سردرد کمک می کند. در یک تحقیق مشخص شد که نوجوانانی که یک تا دو فنجان در روز قهوه می نوشیدند احتمال بروز میگرن را در خود بالا می برده اند، این در حالی است که تحقیقات نشان داده ترک مصرف قهوه هم می تواند موجب برگرداندن سردرد در افراد بزرگسال شود. به نظر می رسد که اصلاح رژیم غذایی در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان مفید واقع می شود اما این می تواند به این دلیل باشد که بزرگسالانی که زمان درازی است دچار میگرن هستند خودشان متوجه شده اند که از مصرف چه موادغذایی باید پرهیز کنند.

ترک سیگار: دو تحقیق که روی افراد نوجوان انجام گرفت نشان داد که سیگار کشیدن احتمال بروز سردرد را بالا می برد. ترغیب نوجوانان سیگاری به ترک سیگار برای از بین بردن سردردشان خیلی بیشتر از هشدار دادن به آنها برای سرطان ریه می تواند کارساز باشد.

کاهش استرس: استرس ماندگار تخریبات زیادی را متوجه بدن می سازد و مشکلات و بیماری های را نیز بدتر می کند. اما اگر سردردتان معمولاً بعد از مسائل استرس زای زندگی اتفاق می افتد، ممکن است به خاطر آن استرس نباشد و دلیل آن استراحت پس از آن استرس باشد. پس بهتر است که به جای خوابیدن بعد از آن اتفاق استرس زا، کمی ورزش کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد