رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

آرتروز را بشناسیم و آن را به راحتی درمان کنیم(دانستنی های پرشکی)

بیماری آرتروز
بیماری ارتروز یکی از قدیمی ترین بیماری هایی است که تا کنون بشرشناخته است.این بیماری جزو گروه بیماره های روماتیسمی است که خود به صد گونه ی مختلف ازبیمار های آرتروزی وروماتیسمی تقسیم می شود. وا‍ه روماتیسم معمولاٌ مربوط است به شرایط ملتهب ودرد ناک قسمت های مختلف بدن مانند کمر درد،سیاتیک والتهاب اعصاب.در حالی که آرتروز اختصاصاً مربوط به التهاب مفاصل است.

انواع آرتروز
آرتروزانواع مختلفی دارد.شاید شایع ترین نوع آن آرتروز استخوانی است.نشانه های شاخص این بیماری از بین رفتن ، نرم شدن و فرسودگی غضروف های والتهاب مفصل های مبتلا است. به طور معمول، نخست مفصل هایی که وزن بیشتری را تحمل می کنندبه این بیماری مبتلا می شود.لیکن به طور کلی تمام مفصل های بدن نسبت به آر تروز استخوانی آسیب پذیر است. مفصل های لگن خاصره است که سفت وبسیار درد آور می شوند.

آرتروز روماتیسمی
این نوع بیماری جدی ترین نوع بیماری های روماتیسمی است.این بیماری با عث تخریب شدید بافت های مفصلی شده ومنتج به تغییر شکل گسترده ای در استخوان های بدن می گردد.این بیماری بیشتر افراد مبتلا را در سال های اولیه بلوغ گرفتار می کند. اما به طور کلی ممکن است در هر سنی عارض شود.میزان ابتلای زنان به این بیماری سه برابر بیشتر از مردان است. این نوع آرتروز ابتدا با التهاب غشای سینو ویال شروع می شود که در نهایت به خرابی مفصل ها ، تخریب و تغییر شکل استخوان ها وسر انجام چنانچه مداوای درست وبه موقع صورت نگیرد به زمین گیر شدن فرد می انجامد.

روماتیسم نقرسیروماتیسم نقرسی را به طور معمول از راه التهاب مفاصل شست پا تشخیص می دهند.عمدتاً مردان میان سال به بالا، به این بیماری مبتلا می شوند.اما گاهی مشاهده می شود که این بیماری ، مردان و حتی زنان را درسنین پایین تر نیز گرفتار می کند.

آرتروز مخلوط
آرتروز انواع بسیار دیگری نیز دارد که می توان آن ها را در زیر گروه اصلی آرتروز مخلوط دسته بندی نمود.آر تروز تغییر شکل دهنده عبارتی است که اغلب برای توصیف نوع خاصی از آرتروز به کار می رود.در عمل ارتروز ـ تغییر شکل دهنده پیش از آن که بیانگر نوع خاصی از بیماری باشد؛ توصیف وضعیتی است که در آن تغییر شکل شدید اعضاء بر اثر ارتروز استخوانی، آر تروز روماتیسمی وبسیاری از علت های ممکن دیگر بروز کرده باشد.

انکی لوزینگ اسپاندی لیتیس از انواع بسیار بد آرتروز است که به طور عمده نو جوانان پسر در سن کمتر از بیست سال را مبتلا می کند.این بیماری به ندرت در سنین بالاتر از سی سال مشاهده می شود.در این بیماری،مفصل استخوان های لگن خاصره وخاجی بسیار آسیب پذیر می شوند.
همچنین آر تروز ،آنواع عفونی ای دارد که در اثر عفونت مفاصل، ناشی ازبیماری سل ،سوزاک ،سیفلیس و… عارض می شود.

نشانه های بیماری آرتروز
شایع ترین نشانه ی ابتدایی بیماری آرتروز درد ناک شدن مفاصل است.شدت درد ممکن است بسیار متفاوت باشد وبا زمان کم وزیاد شود. گاهی درد ،ماهها، وحتی سال ها ناپدید می شود ودو مرتبه عود می کند.ابتدا ممکن است درد به صورت کرختی و گرفتگی حس شود. گاهی احساس می شود مفاصل بر روی هم خش خش می کنند. اغلب مفاصل متورم شده وابتدا درد مبهمی دارد. اما احساس درد در شب ها وصبحها بسیار شدید است.

چنان می نماید این نشانه ها اولین علامت های بروز این بیماری است وشناخت آن ها خیلی مهم می باشد .،لیکن به هیچ وجه اولین نشانه های شروع بیماری نیست.آرتروز بیماری وضعی یک مفصل خاص نیست. بلکه اختلالی سیستماتیک است که کل بدن را متأثر می کند.این بیماری ممکن است در نتیجه ی استفاده نادرست از دارو ها در سال های متمادی باشد که باعث اختلال سیستماتیک در اعمال اندام های بدن شده و سر انجام منتهی به از دست رفتن سلامت و عمل صحیح مفاصل می گردد.

آرتروز چگونه پیشرفت می کند؟
با شروع بیماری آرتروزوظایف طبیعی مفصل هامختل می شودو مفصل ها ملتهب و،بزرگ و متورم می شود ویا ممکن است به طور کامل چروکیده وخشک شود.غضروف ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست میدهند و خشک وشکننده می شوند. ترشح غشای سینو ویال کم و با پیشرفت بیماری به کلی قطع می شود.به این ترتیب مفصل ها به طور کامل خشک، خون آلود،سفت وسخت می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد