رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

آیا شکستن قلب یک فرد می‌تواند باعث مرگ او شود؟!(دانستنی های عشق)

بر اساس تحقیقات سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار شکست‌های عاطفی می‌شوند ضعیف‌تر می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار شکست‌های عاطفی می‌شوند میزان فشار خونشان افزایش پیدا می‌کند، ضربان قلب آنها تندتر می‌زند و سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر می‌شود.

دانشمندان استرالیایی بعد از انجام تحقیقات متوجه شدند مشکلات عاطفی و در حقیقت قلب شکسته حتی ‌می‌تواند باعث مرگ انسان‌ها شود. این تیم تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی سیدنی ۸۰ فرد بالغ را که اخیراً دچار شکست‌های عاطفی شدند مورد بررسی قرار دادند.
نتایج تحقیقات آنها نشان داد بعد از شکست‌های عاطفی بسیاری از افراد دچار ناامیدی و افسردگی می‌شوند، خواب آنها دچار اختلال می‌شود و اشتهای خود را از دست می‌دهند. هم‌چنین در طی این مدت تغییرات خاصی در ساختار فیزیولوژیکی بدن صورت می‌گیرد که می‌تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد.
دانشمندان با بررسی سلامت افرادی که به تازگی یکی از نزدیکان خود را به واسطه طلاق و مانند آن از دست داده‌اند، متوجه شدند این افراد نسبت به دیگران فشار خون بسیار بالاتری دارندو نبض‌ آنها بسیار تندتر می‌زند و سیستم ایمنی بدن آنها و سیستم لخته شدن خون در آنها دچار تغییرات بسیار زیادی می‌شود.
این تغییرات معمولاً در طی شش ماه اول شکست‌های عاطفی رخ می‌دهد. دانشمندان معتقدند یکی از دلایلی که بعضی از انسان‌ها بعد از این که همسرشان فوت می‌کند به فاصله چند ماه بعد از فوت او می‌میرند یا به بیماری‌های سخت و حملات قلبی دچار می‌شوند.
البته وجود رابطه بین وضعیت احساسی و روحی انسان‌ها و سلامت فیزیکی آنها موضوع جدیدی نیست. محققان ده‌ها سال است که در حال تحقیق روی این موضوع هستند تا به تغییراتی که بعد از بروز مشکلات عاطفی برای انسان‌ها رخ می‌دهد، پی ببرند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند وضعیت روحی و احساسی انسان‌ها می‌تواند معیار بسیار مناسبی برای تخمین وضعیت سلامت انسان‌ها در آینده و پیش‌بینی این موضوع است که آیا ممکن است در آینده آنها دچار بیماری خاصی شوند یا خیر.
بر همین اساس در حدود ۴۰ سال پیش دانشمندان تعدادی از رویدادهای زندگی و تأثیر آن روی سلامت افراد را معین کردند و بر اساس شدت تأثیر آنها روی سلامت و وضعیت روحی انسان‌ها، آنها را نمره‌گذاری کردند.
در پایین‌ترین سطوح می‌توان به تعطیلات یا جریمه شدن به دلیل سرعت زیاد در رانندگی اشاره کرد که به ترتیب از لحاظ قدرت تأثیرگذاری روی سلامت انسان‌ها نمره ۱۳ و ۱۱ کسب کردند. در بالاترین سطوح وقایعی مانند احساس بی‌مصرف بودن، طلاق و مرگ همسر قرار داشت که به ترتیب نمره‌های ۴۷، ۷۳ و ۱۰۰ را کسب کردند.
دانشمندان معتقدند در صورتی که شما مجموع نمراتی که به دلیل این رویدادها در طی دو سال گذشته برایتان اتفاق افتاده است را جمع بزنید، می‌توانید با دقت خوبی احتمال بیمار شدن در آینده را تخمین بزنید.
برای مثال در صورتی که بعد از جمع این نمرات شما نمره‌ای بین ۰ تا ۱۵۰ دریافت کنید احتمال بیماری در شما پایین است. نمره بین ۱۵۱ تا ۲۹۹ نشان‌دهنده احتمال متوسط و نمره بالاتر از ۳۰۰ نشان‌دهنده احتمال زیاد برای مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف مانند سکته‌های قلبی و مانند آن‌است.
البته این مطالعات بدان معنا نیست که در صورتی که فردی حتماً امتیاز بالای ۳۰۰ کسب کرد به طور حتم به بیماری دچار می‌شود یا فردی که امتیاز پایینی کسب کرد به طور حتم از ابتلا به بیماری در امان است، اما تحقیقات نشان می‌دهد این آزمایشات می‌تواند معیار خوبی برای سنجش وضعیت روحی و احساسی انسان‌ها و سلامت ذهنی و جسمی آنها باشد.
یکی دیگر از موضوعاتی که اخیراً توجهات زیادی را به خود جلب کرده است رابطه بین زندگی پر استرس و سرطان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد زندگی پر استرس می‌تواند باعث ضعف شدید سیستم ایمنی بدن شود که این عامل هم به نوبه خود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
تحقیقاتی که توسط مرکز سرطان انگلستان به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد استرس ناشی از خشونت‌های خانوادگی، شرط بندی، از دست دادن یکی از نزدیکان به دلیل طلاق یا مرگ و شکست‌های عاطفی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و در بیمارانی که قبلاً دچار سرطان شده‌اند باعث بازگشت بیماری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد