رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

فواید جویدن آدامس (دانستنی های پزشکی)

به گفته پژوهشگران، آدامس جویدن به بهبود هر چه سریع تر بیمارانی که عمل جراحی روده انجام داده اند، کمک فراوانی می کند. به تازگی آزمایشی روی ۱۵۸ بیمار انجام شده که این گفته محققان را تا اندازه ای ثابت می کند. طبق اظهارات تیم پزشکی، جویدن آدامس با تحریک کردن اعصاب سیستم گوارش، سرعت انجام فعالیت های عادی روده را افزایش می دهد.

در هر آزمایش به هر گروه از بیماران آدامس های بدون قندی داده شد که باید سه نوبت در روز و بین ۵ تا ۴۵ دقیقه آن را می جویدند و سپس شرایط جسمانی آنها را با گروهی دیگر که آدامس نمی خوردند، مقایسه کردند. آندسته از بیمارانی که در آزمایش شرکت کرده بودند، گاز روده خود را سریع تر خارج کردند و حرکت روده هایشان سریع تر آغاز شد، که این نشان می داد روده ها سریع تر به کار افتاده اند.تمام جراحی های دستگاه گوارش می تواند باعث کاهش یا قطع کارکرد روده شود (که همان انسداد روده نام دارد) و عواقب خطرناکی هم در پی دارد. در چهار دوره از آزمایش ها، افرادی که آدامس جویده بودند، پس از عمل مدت کوتاه تری را نسبت به دیگران در بیمارستان سپری کردند.

اما محققان همچنان معتقدند باید تحقیقات کامل تری در این خصوص انجام شود تا اطمینان حاصل کنند آیا رابطه مستقیمی در این بین وجود دارد یا صرفاً یک تصادف است. اگر آدامس به واقع مدت بستری شدن افراد را در بیمارستان کاهش دهد، شرکت های بیمه و نیز شرکت خدمات درمانی شهروندان (NHS) در انگلستان می توانند میلیون ها پوند در سرمایه شان صرفه جویی کنند. امروزه به طور متوسط در طول یک سال بیش از ۳۱ هزار انگلیسی مورد عمل جراحی روده قرار می گیرند و بستری شدن یک شب بیشتر هر یک از آنها برای NHS چیزی حدود ۲۰۰ یورو هزینه دارد.

یکی از پرستاران که در بخش سرطان روده کار می کند، در این باره می گوید: جویدن تقریباً شبیه خوردن است و موجب شروع حرکات حلقوی که در واقع همان حرکت روده است، می شود. انسداد می تواند بعد از هر عملی اتفاق بیفتد اما درصد وقوعش خیلی نادر است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جویدن آدامس ممکن است به بیمار کمک کند، اما این در حد یک پیشنهاد است و این طور نیست که ما به تمام بیمارانی که روده هایشان را جراحی کرده اند آدامس بدهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد