رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

آموزش خرید لوازم تحریر برای فرزندان (دانستنی های کودکان)

شایع‌ترین نوع حساسیت آلرژیک در افراد جامعه حساسیت به فلز نیکل است. علاوه بر این فلز مواد شیمیایی و فلزی دیگری که در ساخت لوازم التحریر به کار می‌روند هم احتمال آلرژی زایی دارند.


دکتر حسن صیرفی، متخصص پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، درباره حساسیت به فلز نیکل گفت: شایعترین نوع حساسیت آلرژیک، حساسیت به فلز نیکل است که در مواد فلزی نظیر زیپ، دکمه فلزی لباسها و بند ساعت یا در وسایل تزئینی مانند گوشواره، گردنبند و دستبند به کار می رود.

وی در ادامه افزود: حساسیت پوستی در افراد به دو دسته کلی حساسیت تحریکی و حساسیت تماسی آلرژیک تقسیم می‌شود. در حساسیت تحریکی افراد در اثر تماس با مواد محرک شیمیایی می‌توانند دچار خارش و قرمزی پوست شوند، در نوع حساسیت تماسی آلرژی فقط افرادی که سابقه تماس قبلی و آلرژی نسبت به مواد صنعتی و شیمیایی را دارند دچار حساسیت‌های پوستی می‌شوند. بیش از ۸۰ درصد افراد جامعه به حساسیت‌های پوستی از نوع تحریکی و حدود ۲۰ درصد آنها به نوع حساسیت تماسی آلرژیک مبتلا هستند. اصولاً حساسیتهای پوستی تماسی آلرژیک در کودکان نادرتر از افراد بالغ است که این موضوع به خاطر این است که کودکان تماس کمتری با مواد شیمیایی و آلرژی زا دارند.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو همچنین تصریح کرد: اما با این حال تحقیقات جدید تست‌های آلرژیک در کودکان نیز موارد مثبت بیشتری را نشان می‌دهد که به علت تماس بیشتر کودکان با مواد فلزی، داروها و یا مواد شیمیایی حساسیت زا در دهه اخیر است.

وی تاکید کرد: تماس مداوم و طولانی مدت کودکان با وسایل و لوازم التحریرشان نظیر خط کش، پرگار، و مدادتراش که حاوی مواد نیکل و یا آلیاژ هستند می تواند منجر به حساسیت پوستی در دست کودکان شود. همچنین تماس مداوم با لوازم التحریرهایی که حاوی مواد شیمیایی بخصوص لاستیک باشد مانند مداد پاک کن نیز می‌تواند منجر به حساسیت‌های پوستی در انگشتان شود؛ ترکیبات شیمیایی، رنگهای مصنوعی و مواد لاستیکی ترکیباتی هستند که منجر به حساسیت در پوست کودکان می‌شوند اما امروزه از موادی که حساسیت کمتری دارند در لوازم التحریر کودکان استفاده می‌شود.

با این حال در بعضی از موارد کودکانی که مبتلا به انواع حساسیت‌های پوستی نظیر اگزما و یا دارای پوستی خشک هستند تماس با مواد فلزی و شیمیایی بکار رفته در ساخت لوازم التحریر، رنگ چوب و یا انواع آلیاژهای فلزی خصوصاً فلز نیکل می‌تواند در ایجاد حساسیت پوستی نقش موثری را ایفا کند.

امروزه در ساخت لوازم التحریر طبق استانداردهای جهانی دقت بسیاری بالایی می شود که خوشبختانه به همین علت حساسیت پوستی کمتری را در افراد مشاهده می کنیم این در صورتی است که استفاده از مواد استاندارد در ساخت وسایل لوازم التحریر در کارخانجات تولیدی و زیرنظر وزارت بهداشت انجام می‌شود ولی این وسایل که حاوی مواد شیمیایی، پلاستیکی و غیراستاندارد می باشند در اثر تماس با پوست منجر به حساسیت پوستی بخصوص اگزما می شود.

وی افزود: اگر کودکی از حساسیت، قرمزی، خارش و پوسته شدن کف دست، پشت دست و انگشتان رنج می کشد حتماً به پزشک پوست مراجعه کند تا از تست‌های پوستی تحت عنوان(PH) پوست جهت مشخص کردن مواد آلرژی زای موجود در این مواد استفاده شود؛ در صورت مشاهده حساسیت، با این تست مشخص می‌شود تماس کودک یا دانش آموز با آن وسایل خاص از قبیل مواد لاستیکی، فلزی و چوبی باید محدود و از لوازم التحریرهای استانداردی که فاقد این مواد آلرژی زا هستند استفاده شود.

باید توجه کرد که مواد شیمیایی موجود در گچ خصوصاً اگر همراه با مواد رنگی باشد و همچنین مواد شیمیایی در ساختن تخته پاک در تماس افراد با پوست می‌تواند موجب آلرژی شود که با انجام تستهای پوستی می‌توان به این حساسیت‌ها پی برد و از تماس مستقیم با گچ خودداری کرد.

در اکثر موارد حساسیت به لوازم التحریرها در جامعه کمتر دیده می‌شود بیشتر حساسیت‌ها در ارتباط با فلز نیکل است که در ساخت مواد فلزی و خط کش و یا مدادتراش‌ها مشاهده می‌شود که اگر این استانداردهای بین‌الملی لحاظ شود و از ترکیبات شیمیایی و آلرژی زا کمتر در آنها مصرف شود احتمال ابتلا به حساسیت‌های پوستی کاهش می‌یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد