رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®
رکسانا

رکسانا

ستاره ی کوچک من ® - Roxana-رکسانا - عشق بی پایان ®

آیا می‌دانستید؟(دانستنی های کوتاه و جالب)،سری پنجم

اختصاصی گوشه ای از دانستنی های نجوم 


آیا میدانستید که نزدیک ترین ستاره به کره زمین به غیر از خورشید در فاصله ی بیش از 40 تریلیون کیلومتری (حدود 4 سال نوری یا 40.000.000.000. 000 کیلومتر) از ما قرار دارد ؟ 

آیا میدانستید که متوسط فاصله کره ی ماه از کره ی زمین 384000 کیلومتر (354.000 تا 404.000 کیلومتر) است و انعکاس نور خورشید از سطح ماه، در مدت 25/1 ثانیه به سطح زمین می رسد ؟ 

آیا میدانستید که اندازه سیاره عطارد اندازه کره زمین و اندازه سیاره مشتری 15 برابر کره زمین است ؟ 

آیا میدانستید که جرم سیاره مشتری بیش از 300 برابر جرم زمین و در حدود جرم خورشید است و در این صورت جرم خورشید 300.000 برابر بیش تر از جرم کره زمین است ؟ 

آیا میدانستید که سرعت حرکت نور در حدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است و نور خورشید در مدت 8 دقیقه و 20 ثانیه به زمین می رسد. سرعت امواج رادیویی نیز برابر با سرعت حرکت نور است ؟ 

آیا میدانستید که واحد "سال نوری" برابر با مسافتی است که نور در طی یک سال طی می کند و این مسافت در حدود 10 تریلیون کیلومتر می باشد ؟ 

آیا میدانستید که فاصله متوسط خورشید از کره زمین در حدود 150 میلیون کیلومتر (به علت بیضی شکل بودن مدار حرکت سیارات به دور خورشید : حد اقل 147 میلیون و حداکثر 152 میلیون کیلومتر) است که این مقدار فاصله را معادل یک "واحد نجومی"در نظر می گیرند ؟ 

آیا میدانستید که سرعت حرکت زمین به دور خورشید (حرکت انتقالی) بطور متوسط 8/29 کیلومتر بر ثانیه و یا معادل با 107000 کیلومتر در ساعت (3/29 تا 3/30 کیلومتر بر ثانیه) است. در حالیکه سرعت حرکت زمین به دور خودش (حرکت وضعی) در محل خط استوا (عرض جغرافیایی صفر درجه) 1700 کیلومتر در ساعت و در عرض جغرافیایی 5/51 درجه ، 1000 کیلومتر در ساعت است ؟ 

آیا میدانستید که سن خورشید در حدود 5 میلیارد است و هنوز تا 5 میلیارد سال دیگر نیز روشن خواهد بود و پس از آن خاموش خواهد شد ؟ 

آیا میدانستید که سن کره زمین در حدود 5/4 میلیارد سال است ؟ 

آیا میدانستید که پهنای جهان هستی (کیهان) در حدود 15 میلیارد سال نوری (معادل 150 تریلیون کیلومتر) برآورد می شود ؟ 

آیا میدانستید که طول محیط کره ی زمین در محل خط استوا تقریبا برابر با 40.000 کیلومتر است ؟ 

آیا میدانستید که طبق نظر دانشمندان، از عمر جهان هستی (انفجار بزرگ یا big bang) بیش از 15 میلیارد سال می گذرد ؟ 

آیا میدانستید که کره ی ماه از برخورد یک شهاب سنگ بسیار عظیم به سطح زمین و کنده شدن مقدار زیادی از مواد سطح زمین و از پراکنده شدن و متراکم شدن این مواد در آسمان تشکیل شده است ؟

آیا میدانستید که در جهان هستی بیش از 100 میلیارد کهکشان وجود دارد و در هر کهکشان نیز بیش از 100 میلیارد عدد ستاره وجود دارد ؟ 

آیا میدانستید که خورشید در هر 250 میلیون سال، یک بار به دور کهکشان راه شیری می چرخد ؟ 

آیا میدانستید که تمام اجرام آسمانی از قبیل زمین، خورشید، ستاره ها و دیگر سیارات با نظم فوق العاده زیادی در حال حرکت هستند ؟ 

آیا میدانستید که اولین موجودات زنده در حدود 5/3 میلیارد سال قبل بر روی کره ی زمین و در داخل آب اقیانوس ها تشکیل شده اند و در ابتدای تشکیل کره ی زمین و به مدت یک میلیارد سال، کره ی زمین فاقد حیات بود ؟ 

آیا میدانستید که تاکنون 5 انقراض گروهی بسیار بزرگ در کره ی زمین رخ داده است و در هر انقراض گروهی همه جانداران متعلق به گونه های زیادی از جانداران به یکباره از بین رفته اند ؟ 

آیا میدانستید که دایناسورها (به معنی خزندگان مخوف) بیش از 160 میلیون سال بر روی کره ی زمین زندگی کرده اند و در پنجمین انقراض گروهی که در حدود 65 میلیون سال قبل رخ داده است، نسل این جانوران عظیم الجثه(البته همه انواع دایناسورها عظیم الجثه نبوده اند) منقرض شده اند ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد